Naším úkolem je především zajistit to, aby se cestující vždy dostali do cíle své cesty bez komplikací. „Dispečeři k práci využívají program pro sledování provozu vozidel autobusových i železničních dopravců v systému IDZK, který nám pomáhá hlídat především přestupní vazby mezi jednotlivými spoji. Při ideálním stavu je tento systém schopen pracovat automaticky, ideální stav však nastává jen velmi zřídka,“ říká supervizor centrálního dispečinku Matěj Klečka.
Co tedy způsobuje mimořádnosti v dopravě? Hlavním viníkem jsou především výluky, které zpožďují linky IDZK prakticky denně. Dále se pak jedná o mimořádnosti vznikající při zimní údržbě, autonehodách nebo třeba mimořádných uzavírkách. Může se stát, že provoz ovlivní i provozní potíže, jako jsou poruchy vozů, nevolnost řidiče nebo zákonné potřeby řidičů, především pak povinné čerpání bezpečnostních přestávek na konečných. Všechny tyto situace musejí naši dispečeři řešit v reálném čase. K řešení je vždy potřeba telefonní spojení, proto se občas může stát, že se na naši infolinku 573 775 410 nedovoláte. Omluvte, prosím, takovéto případy. Dispečeři se v takových případech snaží dovolat se vám zpět a situaci s vámi řešit.
Dispečeři jsou také proškoleni na informování cestujících pomocí informačních kanálů. „Využíváme webové stránky IDZK, facebook a odjezdové elektronické informační panely. Dále jsme pak dostupní na infolince. Pokud budete mít dotaz ohledně systému IDZK, vždy se dovoláte právě našim dispečerům, kteří jsou připraveni s vámi vyřešit provozní záležitosti, poradenství ohledně jednotlivých spojů, přestupů a ceny jízdného. Dovedeme vám také poskytnout základní poradenství ohledně katry Zetka, systému objednání cyklobusů a podobně. V případech, kdy vám nedokážeme poradit přímo, vás odkážeme na příslušné odpovědné pracovníky,“ říká dále Matěj Klečka.
Během směny pak dispečeři vyhodnocují i kontrolní sestavy dopravců. Stalo se vám, že autobus ze zastávky odjel dřív, než měl? Nebo čekáte na nástupišti a řidič přistaví spoj těsně před odjezdem? Nebo váš spoj nepřijede vůbec? Všechny tyto situace naši dispečeři vyhodnocují a v případě zjištění pochybení dopravce nebo řidiče navrhují smluvní sankci, která je s dopravci vždy konzultována. Nikdy se tak nemůže stát, že bychom někoho sankcionovali bezdůvodně.
Naším motem je „cestující na prvním místě“. V případě mimořádností se snažíme, aby dopad na cestující veřejnost byl co nejmenší. V případech, že musíme spoj zrušit či zkrátit, se snažíme pro přepravu nabídnout alternativní řešení. V některých případech se však může stát, že náhradní spojení nezajistíme. Především se jedná o situace, kdy hrozí nebezpečí pro cestující nebo řidiče.
Neváhejte se tedy na nás kdykoliv obrátit s dotazy či připomínkami. Zpětná vazba je pro nás velmi důležitá!