„Jako řádný hospodář musíme reagovat na aktuální ekonomickou realitu. V letech 2020 a 2021 došlo k navýšení výdajů na dopravní obslužnost ve Zlínském kraji vlivem inflace o 8,5 %. Inflační navýšení pro rok 2022 představuje 5,1 %, celkem tedy od roku 2020 výdaje stouply o 13,6 %. Současně ale za stejné období nedošlo k úpravě ceny jízdného v systému Integrované dopravy Zlínského kraje. Je proto nezbytné upravit stávající základní ceník jízdného tak, aby nedocházelo k dalšímu navyšování nepokryté ztráty v linkové i drážní dopravě, které má negativní dopad do krajského rozpočtu,“ říká Ing. Radek Doležel, náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu, a současně dodává: „Pro srovnání – zatímco u nás ve Zlínském kraji cestující spolu s nástupní sazbou platí za každý ujetý kilometr 1 korunu, v sousedním Moravskoslezském kraji je to 1 koruna 40 haléřů.“
V současné době platí, že cestující zaplatí 9,- Kč nástupní sazbu a dále 1,-Kč za každý ujetý kilometr. „Od Nového roku se cena za ujetý kilometr zvýší na 1,20 Kč, nástupní sazba se měnit nebude, zůstane tedy na 9,- Kč,“ uvádí jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje, s.r.o. (KOVED) Ing. Martin Štětkář a doplňuje: „Jízdné se přitom bude zaokrouhlovat na celé koruny.“ K platbě bude jako doposud možné využít hotovost, platební karty, mobilní telefon nebo karty Zetka či ODISKa, které navíc umožňují zvýhodněný přestup mezi spoji (cestující platí nástupní sazbu pouze v prvním spoji).
Navýšení cen na vybraných trasách
trasa |
vzdálenost |
cena 2021 |
cena 2022 |
zvýšení |
Vizovice – Zlín-Příluky |
10 km |
19,0 |
21,0 |
10,5 % |
Karolinka – Ústí u Vsetína zastávka |
20 km |
29,0 |
33,0 |
13,8 % |
Kroměříž, AN – Kyjov, AS |
50 km |
59,0 |
69,0 |
16,9 % |
Zlín, AN – Rožnov pod Radhoštěm, knihovna |
70 km |
79,0 |
93,0 |
17,7 % |
Uherský Brod, dopravní terminál – Brno, ÚAN Zvonařka |
105 km |
114,0 |
135,0 |
18,4 % |
„Procentuálně se cena za jízdné v IDZK zvyšuje s počtem ujetých kilometrů. Víme, že na našich linkách se více než dvě třetiny cest pohybují ve vzdálenostech do 20 km, kde je navýšení o 13,8 %,“ upozorňuje Ing. Miroslav Řihák, vedoucí ekonomického úseku společnosti KOVED. Lze předpokládat, že navýšením cen kraj získá navíc zhruba 21 milionů korun za rok.
Výhled na rok 2022
V roce 2022 připravujeme další zásadní krok v rozvoji IDZK, a to zavedení zónového tarifu. „V zásadě půjde o to, že kraj rozdělíme na zhruba 120 zón. Cena jízdenky se potom bude odvíjet už ne od kilometrů, ale od počtu ujetých zón,“ vysvětluje Ing. Martin Štětkář. Zónový tarif umožní navíc zavedení časových jízdenek. V první fázi se počítá s možností nákupu 7denního a měsíčního časového jízdného. „Přechod na zónový tarif a časové jízdenky předpokládáme od července roku 2022,“ dodává jednatel.
„Další úprava cen jízdného bude vázána právě na chystané zavedení zón v polovině příštího roku. V plánu je další navýšení základního jízdného. Současně s tím však začnou platit časové kupony, které budou naopak nabízet výhodnější jízdné a pravidelní cestující díky nim ušetří,“ uzavírá náměstek Ing. Radek Doležel.