OD NOVÉHO ROKU PO NOVÉM
Zlínský kraj, a jím založená společnost KOVED, přípravují od začátku roku 2021 zavedení nového dopravního systému - ID ZK. V následujících týdnech vám stručně představíme nové řešení v jednotlivých regionech.
Zlínský kraj je z hlediska veřejné dopravy rozdělen do šesti oblastí - Zlínsko, Kroměřížsko, Uherskohradišťsko, Valašskokloboucko, Vsetínsko a Valašskomeziříčsko. V jednotlivých oblastech jsme se při přípravě snažili dodržovat několik obecných zásad:
V autobusové dopravě:
- omezovat souběžné spoje a rozšiřovat možnosti spojení formou garantovaných návazností;
- upravit linkové vedení;
- navýšit počty spojů mimo špičku a zejména o víkendech tam, kde spojení bylo zajištěno nedostatečně; V železniční dopravě:
- mírně navýšit počty spojů ve vybraných relacích;
- zrychlit dopravu (zkrátit jízdní doby) formou zavedení nových spěšných vlaků;
- omezit nespolehlivé přestupní vazby ve vybraných stanicích.
- Podrobnější informace k jednotlivým oblastem budou obsahem následujících článků.
NOVÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM IDZK V OBLASTI ZLÍNSKO
V oblasti Zlínska dojde v autobusové dopravě nově k optimalizaci spojení v relaci Zlín - Brno, které bude vedeno v pravidelném intervalu. Na tuto relaci bude převedena i většina spojů, které dosud jezdily z Bystřice pod Hostýnem. Bude zavedena páteřní linka Zlín - Vsetín - Rožnov pod Radhoštěm, která bude vedena v úseku do Vizovic v prokladu s linkou Zlín
- Horní Lideč - Valašské Klobouky. Na tyto linky budou vytvořeny návaznosti v přestupním uzlu Vizovice - směr Valašská Polanka a Vsetín, směr Chrastěšov a Ublo. Současně bude do Vizovic zavedena nová linka z Luhačovic, která cestujícím umožní přestoupit na spoje do Vsetína. V oblasti Slušovicka dojde k úpravě vedení linek - bude po letech obnoveno přímé spojení z Ostraty do Hrobic přímou linkou Zlín - Hvozdná - Ostrata
- Hrobice - Slušovice. Rovněž budou upraveny možnosti cestování ze Zlína přes Březůvky a Provodov do Luhačovic.
V železniční dopravě bude páteřní relací trať Otrokovice - Vizovice se zajištěním přestupních vazeb v Otrokovicích k většině vlaků na trati Přerov - Břeclav. Bude zachován noční spěšný vlak z Přerova, který umožňuje večerní spojení z Prahy či Olomouce do Zlína. Bude zachována dvouhodinová taktová doprava v relaci Zlín - Kroměříž, s níž se v budoucnu počítá jako základem pro rychlé spojení obou měst po dokončení modernizace potřebných traťových úseků.
NOVÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM IDZK V OBLASTI KROMĚŘÍŽSKO
V oblasti Kroměřížska dochází k několika změnám především v autobusové dopravě. Většina spojů relace Bystřice pod Hostýnem - Brno je převedena do páteřní relace Zlín - Brno se zajištěním přestupu v Holešově či Kroměříži. Několik přímých spojů v této tradiční relaci však přesto zůstává zachováno. Vzniká nové regionální spojení Kroměříž - Vyškov, které bude mít ve Vyškově zajištěn přípoj do Brna jak vlakem, tak autobusovou linkou IDS JMK. Obdobně linka Kroměříž - Pačlavice - Vyškov
- Brno bude ukočena ve Vyškově se zajištěním přípojů dále do Brna.
Nedělní spoj pro návoz studentů však bude zachován v celé trase až do Brna. K zásadním změnám dochází v omezení jízdy spojů o prázdninách.
Dochází ke sjednocení systému, jeho zjednodušení a zpřehlednění pro cestující. Současně dochází k navýšení rozsahu spojů o víkendech v oblastech, kde víkendové spojení bylo v současnosti zajištěno v minimálním rozsahu nebo vůbec.
V železniční dopravě je v páteřní relaci Kojetín - Kroměříž - Valašské Meziříčí zaveden celodenní takt 60 minut, s výjimkou dopoledne, kdy je prodloužen na 120 minut. V úseku Kroměříž - Holešov - Bystřice pod Hostýnem jsou navíc zavedeny vlaky, které interval zkracují ve špičkách až na 30 minut. V úseku Kroměříž - Hulín jsou pak vedeny až tři páry vlaků za hodinu a jsou zajištěny přípoje téměř ke všem vlakům na trati Přerov - Břeclav. Nově je zaveden noční spoj Hulín - Kroměříž jako přípoj od spěšného vlaku Přerov - Zlín, čímž je umožněno pozdní večerní spojení z Prahy či Olomouce i do Kroměříže. Přímé spojení Kroměříž - Zlín je vedeno celodenně ve dvouhodinovém intervalu.
NOVÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM IDZK V OBLASTI UHERSKOHRADIŠŤSKO
V oblasti autobusové dopravy dochází k vytvoření páteřní linky Uherské Hradiště - Bílovice - Zlín, na kterou budou navázány přípoje v Bílovicích a Březolupech. Budou rozvíjeny možnosti přestupů v tradičních přestupních uzlech - Slavkov a Velký Ořechov, a také v režimu vlak - autobus v Uherském Brodě, Bojkovicích, či Nezdenicích. Přímé spojení s Brnem zůstává zachováno. Pro regionální spojení s Jihomoravským krajem je zajištěn frekventovaný provoz linky Uherské Hradiště - Veselí nad Moravou, a také budou zajištěny v Osvětimanech přípoje na linky IDS JMK do Kyjova. Dochází také ke zlepšení a zpravidelnění především víkendového spojení do jednotlivých obcí a také v nejdůležitější relaci Uherské Hradiště - Zlín.
V železniční dopravě je zajištěno frekventované spojení v úseku Staré Město u Uherského Hradiště - Uherské Hradiště, kde jezdí až tři páry regionálních vlaků za hodinu, které jsou ještě doplněny rychlíky "Slovácký expres", v nichž lze v krajském tarifu cestovat rovněž.
Spojení ve Starém Městě je zajištěno téměř ke všem spojům na trati Přerov - Břeclav. Velmi frekventované je také spojení v relaci Uherské Hradiště - Uherský Brod - Bojkovice, kde jsou vedeny regionální vlaky každou hodinu, a po Uherský Brod jsou navíc doplněny "Slováckými expresy". Je zavedeno nové večerní spojení z Bojkovic do Uherského Hradiště pro usnadnění dopravy zaměstnanců z odpoledních směn a také ve směru opačném, což umožňuje, byť s přestupy, využít možnost cestování z Prahy "Zlínským expresem". Velmi frekventované je také spojení z Uherského Hradiště do Veselí nad Moravou, kde je celodenně zaveden hodinový interval, který je ve špičkách zkrácen až na půlhodinu. Horkou novinkou je zavedení nových spěšných vlaků v relaci Staré Město u Uherského Hradiště - Bojkovice, které v některých případech pokračují dále jako zastávkový vlak až do Bylnice, čímž významně zkrátí dojezdové časy do těchto vzdálenějších oblastí Zlínského kraje.
NOVÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM IDZK V OBLASTI VALAŠSKOKLOBOUCKO
V oblasti Valašskokloboucka dochází k zásadní změně v autobusové dopravě, kdy je významně posílena dopravní obsluha o víkendech, kde v současnosti řada obcí neměla o sobotách a nedělích téměř žádné spojení veřejnou dopravou. Zavádějí se páteřní linky Valašské Klobouky - Horní Lideč - Zlín a Valašské Klobouky - Dolní Lhota - Zlín, na které budou v přestupních uzlech Horní Lideč či Dolní Lhota navázány další spoje. Na těchto linkách bude zaveden pravidelný interval. Budou více využívány i možnosti přestupů v uzlech Brumov-Bylnice či Loučka. Přímé spojení v relaci Valašské Klobouky - Luhačovice - Brno zůstává zachováno, o víkendu bude fungovat i přímé spojení Luhačovice - Ostrava.
V železniční dopravě dochází k mírnému navýšení rozsahu spojů v relaci Vsetín - Horní Lideč - Valašské Klobouky a Horní Lideč - Střelná. Cílem zavedení nových vlaků ze Vsetína je eliminovat dopady častých zpoždění vlaků "Valašský expres", které způsobují problémy při přestupech v Horní Lidči, kde často dochází ke ztrátě přípoje. Cestující budou mít, v případě zpoždění rychlíku, možnost použít osobní vlak už ze Vsetína.
Zavádí se také více vlaků v přímé relaci Střelná - Horní Lideč - Valašské Klobouky, kterou využívají studenti i pracující k dojížďce do škol a zaměstnání. Novinkou jsou také nové spěšné vlaky v relaci Staré Město u Uherského Hradiště - Bojkovice, které v některých případech pokračují dále jako zastávkový vlak až do Bylnice, čímž významně zkrátí dojezdové časy do těchto vzdálenějších oblastí Zlínského kraje.
NOVÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM IDZK V OBLASTI VSETÍNSKO
V oblasti Vsetínska dochází k zásadní koncepční změně v Karlovském údolí. Bude zavedena páteřní linka Vsetín - Velké Karlovice - Leskové, která bude vedena v přibližném prokladu s vlaky na trati Vsetín - Velké Karlovice. Na tuto páteřní linku i na vlak budou navázány spoje do jednotlivých údolí. Toto řešení bude využito především v mimošpičkových obdobích, čímž dojde k odstranění množství souběhů linek v tomto údolí.
Spoje do bočních údolí budou zajištěny díky návaznsotem na páteřní linku nebo vlak v Hovězí, Huslenkách, Halenkově, Novém Hrozenkově a Velkých Karlovicích. Údolí Podťaté bude nově obsluhováno linkou z Rožnova pod Radhoštěm. O víkendu bude zavedena nová linka, která propojí turisticky zajímavé lokality Velké Karlovice - Bumbálka - Horní Bečva - Pustevny.
Nově bude řešena také koncepce obsluhy oblasti Oznice / Mikulůvka / Růžďka, kde bude spojení většinou řešeno formou garantované návaznosti v novém přestupním terminálu Bystřička. Ve špičkách však budou zachovány přímé spoje do Vsetína i Valašského Meziříčí. Obdobně bude vedena páteřní linka Vsetín - Hošťálková, na kterou budou v Ratiboři navázány spoje do Kateřinic. Přímé spoje ve špičkách pracovních dnů do Jablůnky a Valašského Meziříčí zůstanou zachovány.
V železniční dopravě je zaveden pravidelný hodinový takt na páteřní trati Vsetín - Velké Karlovice, ve Vsetíně jsou zajištěny přípoje k většině vlaků na trati Hranice na Moravě - Horní Lideč. Dochází také k mírnému navýšení rozsahu spojů v relaci Vsetín - Horní Lideč - Valašské Klobouky a Horní Lideč - Střelná. Cílem zavedení nových vlaků ze Vsetína je eliminovat dopady častých zpoždění vlaků "Valašský expres", které způsobují problémy při přestupech v Horní Lidči, kde často dochází ke ztrátě přípoje. Cestující budou mít, v případě zpoždění rychlíku, možnost použít osobní vlak už ze Vsetína. Zavádí se také nový víkendový pár spojů v relaci Přerov - Vsetín, který umožní snazší příjezd turistů do této významné rekreační oblasti.
NOVÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM IDZK V OBLASTI VALAŠSKOMEZIŘÍČSKO
V oblasti Valašskomeziříčska dochází k úpravě spojení v páteřní relaci Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm. Zde dojde k lepšímu rozložení spojů a omezení souběhů mezi autobusovou a vlakovou dopravou. Budou vytvořeny páteřní Linky Rožnov pod Radhoštěm - Valašské Meziříčí - Vsetín - Zlín, která zajistí pravidlené celotýdenní spojení s krajským městem, a dále Rožnov pod Radhoštěm - Horní Bečva a Rožnov pod Radhoštěm
- Valašská Bystřice - Vsetín, na které budou v přestupních uzlech navázány další linky. Přestupní uzly budou ve Valašské Bystřici, Malé Bystřici a Prostřední Bečvě. Nově bude řešeno spojení Rožnov pod Radhoštěm - Horní Bečva, kdy všechny spoje pojedou přes Dolní Bečvu, a Rožnov pod Radhoštěm - Pusetavny, kdy všechny spoje jedou přes Hutisko-Solanec. V Prostřední Bečvě bude zajištěn přestup mezi oběma linkami, takže cestující budou mít zajištěno spojení všemi směry. O víkendu bude zavedena nová linka, která propojí turisticky zajímavé lokality Velké Karlovice - Bumbálka - Horní Bečva - Pustevny.
V železniční dopravě bude páteřní linka Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm vedena celodenně v intervalu 60 minut, který je ve špičce zkrácen až na 30 minut. Současně dojde ke zrychlení dopravy díky vybudování samovratných výměn ve Stříteži nad Bečvou, v níž se jinak už nebude zastavovat pro nástup a výstup cestujících. Na tratích Valašské Meziříčí - Kojetín a Hranice na Moravě - Vsetín je zaveden interval 60 minut se snahou o zajištění maximálního množství návazností ve Valašském Meziříčí. V relaci Hranice na Moravě - Vsetín - Horní Lideč zůstává možnost využít Valašské expresy, na kterých platí i krajský tarif.